ابن معاذ بن زراره بن عمرو بن غنم بن عدی بن حارث بن مره بن ظفر انصاری ظفری، مکنی به ابونمله. صحابی بود. نام او را ’عمار’ دانسته اند. رجوع به عمار انصاری (ابن معاذبن...) شود
ابن معاذ بن زراره بن عمرو بن غنم بن عدی بن حارث بن مره بن ظفر انصاری ظفری، مکنی به ابونمله. صحابی بود. نام او را ’عمار’ دانسته اند. رجوع به عمار انصاری (ابن معاذبن...) شود
ابن حسن علی بن زیدان بن احمد حکمی یمانی مصری، مکنی به ابومحمدو ملقب به نجم الدین. شاعر و مورخ قرن ششم هجری در یمن. رجوع به عمارۀ یمنی (ابن علی بن احمد...) شود
ابن حسن علی بن زیدان بن احمد حکمی یمانی مصری، مکنی به ابومحمدو ملقب به نجم الدین. شاعر و مورخ قرن ششم هجری در یمن. رجوع به عمارۀ یمنی (ابن علی بن احمد...) شود
ابن عقبه بن حارثۀ غفاری. صحابی بود. ’ابن عبدالبر’ بنقل از ’ابن اسحاق’ وی را جزء کسانی آورده است که در غزوۀ خیبر شهید گشتند، اما در ’المغازی’ ابن اسحاق آمده است که در غزوۀ خیبر شخصی یهودی که با عماره می جنگید به قتل رسید نه خود عماره. و ’طبری’ نام آن یهودی را ’ذیال’ نوشته و نسب عماره را چنین آورده است: ’عماره بن عقبه بن عباد بن ملیل’. (از الاصابه)
ابن عقبه بن حارثۀ غفاری. صحابی بود. ’ابن عبدالبر’ بنقل از ’ابن اسحاق’ وی را جزء کسانی آورده است که در غزوۀ خیبر شهید گشتند، اما در ’المغازی’ ابن اسحاق آمده است که در غزوۀ خیبر شخصی یهودی که با عماره می جنگید به قتل رسید نه خود عماره. و ’طبری’ نام آن یهودی را ’ذیال’ نوشته و نسب عماره را چنین آورده است: ’عماره بن عقبه بن عباد بن ملیل’. (از الاصابه)
ابن عمرو بن امیه بن خویلدبن عبدالله بن ایاس بن عبدبن ناشره بن کعب بن جدی بن ضمرۀ ضمری. ’ابن حجر’ گوید که نام او را جزء صحابه ندیده است، ولی ’طبری’ مینویسد که عمرو بن عاص در سال پانزدهم هجری در اوایل خلافت خلیفۀ دوم، عماره را والی رمله کرد. و چون رسم بر این بود که فقط صحابیان را به ولایت انتخاب میکردند، لذا ’ابن فتحون’ وی را از صحابه دانسته است. رجوع به الاصابه و عیون الاخبار دینوری ج 1 ص 37 شود
ابن عمرو بن امیه بن خویلدبن عبدالله بن ایاس بن عبدبن ناشره بن کعب بن جدی بن ضمرۀ ضمری. ’ابن حجر’ گوید که نام او را جزء صحابه ندیده است، ولی ’طبری’ مینویسد که عمرو بن عاص در سال پانزدهم هجری در اوایل خلافت خلیفۀ دوم، عماره را والی رمله کرد. و چون رسم بر این بود که فقط صحابیان را به ولایت انتخاب میکردند، لذا ’ابن فتحون’ وی را از صحابه دانسته است. رجوع به الاصابه و عیون الاخبار دینوری ج 1 ص 37 شود
ابن شهاب ثوری. وی صحابی بود. از جانب علی (ع) حاکم کوفه شده بود (از الاصابه). در علوم اسلامی، صحابی به مسلمانی گفته می شود که پیامبر اکرم (ص) را دیده، به او ایمان آورده و در حال اسلام وفات کرده است. صحابه از یاران وفادار پیامبر بودند که در میدان های جهاد، دعوت و آموزش دین مشارکت داشتند. شناخت دقیق صحابه به فهم بهتر سیره پیامبر، فقه اسلامی و جریان های صدر اسلام کمک شایانی می کند و در آثار تاریخی بسیار آمده است.
ابن شهاب ثوری. وی صحابی بود. از جانب علی (ع) حاکم کوفه شده بود (از الاصابه). در علوم اسلامی، صحابی به مسلمانی گفته می شود که پیامبر اکرم (ص) را دیده، به او ایمان آورده و در حال اسلام وفات کرده است. صحابه از یاران وفادار پیامبر بودند که در میدان های جهاد، دعوت و آموزش دین مشارکت داشتند. شناخت دقیق صحابه به فهم بهتر سیره پیامبر، فقه اسلامی و جریان های صدر اسلام کمک شایانی می کند و در آثار تاریخی بسیار آمده است.